04 August, 2019
16:15-23:00
LantarenVenster

Otto Reuchlinweg 996, 3072 MD Rotterdam

Tickets Facebook

DocuLab Suriname | LantarenVenster

 

Op zondag 4 augustus hosten Caribbean Creativity en Da Bounce in LantarenVenster DocuLab Suriname, een programma (verspreid over drie blokken) van zes nieuwe Surinaamse documentaires. DocuLab Suriname werd vier jaar geleden geïnitieerd (onder de naam DocuLab ‘8 voor 40’) ter gelegenheid van veertig jaar Surinaamse onafhankelijkheid (1975-2015). Het lab had als doel om documentairecultuur, en het vertellen van eigen verhalen, in Suriname te stimuleren. Het resultaat, zes indrukwekkende verhalen, wordt nu eenmalig in LantarenVenster vertoond.

De host van het programma is radiomaker en deejay Femmetastic.

PROGRAMMA

16:15 uur | DocuLab Suriname 1
HIDDEN WORLD (Kenrich Cairo, ’31, 2019)
THE SEA WASHES OVER ME (Nancy de Randamie, ’52, 2019)
Meer info & tickets (€7): http://bit.ly/doculab-suriname-1

19:15 uur | Doculab Suriname 2
I AM A VILLAGE (Ginny Roos, ’37, 2019)
FRITS DE GIDS (Tessa Leuwsha, ’56, 2019)
Meer info & tickets (€7): http://bit.ly/doculab-suriname-2

21:15 uur | DocuLab Suriname 3
KOWNU OLOISI LASI (Rosita Leeflang, ’34, 2019)
JE KAN TOCH LEZEN… (Ananta Khemradj, ’48, 2019)
Meer info & tickets (€7): http://bit.ly/doculab-suriname-3

ALGEMENE INFO
Datum: zondag 4 augustus 2019 | 16:15, 19:15 en 21:15 uur
Locatie: LantarenVenster (Wilhelminapier, Otto Reuchlinweg 996, Rotterdam)
Prijs: €7 per filmblok
Meer informatie en tickets: http://bit.ly/doculab-suriname

MEER OVER DOCULAB SURINAME
Surinaamse aankomende filmmakers zijn uitgedaagd en aangespoord om een projectplan in te dienen dat – op een beeldende, boeiende en aansprekende wijze – een voor hen belangrijke vertelling tot een levend beeld maakt. Er kwamen 26 aanmeldingen waarvan 20 personen daadwerkelijk een plan indienden. Het project is in 3 fasen uitgevoerd. In 2015 is begonnen met 8 geselecteerde filmmakers die onder begeleiding van 3 coaches van de Nederlandse Filmacademie hun filmplan hebben ontwikkeld. Het traject duurde 7 maanden en de keuze van het onderwerp was geheel vrij, met de beperking dat het wel een Surinaams onderwerp moest zijn. Tijdens deze sessies werden het concept, de logistiek, het verhaal, de thematiek en de productionele opzet uitgebreid behandeld. In de tweede fase vonden de opnames plaats van 6 gerealiseerde filmplannen. Het hele land is doorkruist: van Albina tot Nickerie en van de kust tot de boven Cottica en het boven Suriname gebied.

Suriname heeft een rijke historie en kent vele culturen met een grote eigenheid. De diversiteit van Suriname is een vaak aangehaalde kwaliteit. Veel van wat zich heeft afgespeeld en zich nog afspeelt en ontwikkelt, is verborgen voor grote delen van onze gemeenschap. Dit kan tot leven worden gebracht op het grote witte doek, zoals nu in LantarenVenster met de drie filmblokken.

MEER OVER DE FILMS IN DE DRIE BLOKKEN

DOCULAB SURINAME 1: HIDDEN WORLD & THE SEA WASHES OVER ME

Hidden World (Kenrich Cairo, ’31′, 2019)
Vader Amoksi heeft de gave om in het afgelegen Marron-dorp ‘Akuyutu Kondre’ in contact te treden met de doden wereld. De doden rituelen dienen daarbij strikt nageleefd te worden om niet met de voorouders in conflict te geraken. Maar Amoksi is oud, en het wordt tijd om zijn kennis over te dragen aan zijn zoon, maar die heeft alleen maar interesse in zijn iPhone…

The Sea Washes over Me (Nancy de Randamie, ’52, 2019)
Als er niet snel iets gebeurt zal Suriname op korte termijn te maken krijgen wat watersnoodrampen. Maar wat is de beste aanpak?

DOCULAB SURINAME 2: I AM A VILLAGE & FRITS DE GIDS

I Am A Village (Ginny Roos, ’37, 2019)
Wordt deze charismatische Kapitein van het Inheemse dorp ‘Gran Kreek’ met 600 inwoners de volgende President van Suriname? Voordat ze haar volk kan verenigen moet Angelique een persoonlijke kwestie oplossen…

Frits de Gids (Tessa Leuwsha, ’56, 2019)
Watsy probeert de mooie Amelia het hof te maken, geheel volgens de tradities van zijn Marron-dorp. Deel van die traditie is dat je minstens twee vrouwen trouwt. Maar Watsy heeft moderne Westerse ideeën over romantische liefde, en één vrouw lijkt hem al hoofdpijn genoeg. Waarom ‘twee pakket hoofdpijn’?

DOCULAB SURINAME 3: KOWNU OLOISI LASI & JE KAN TOCH LEZEN…

Kownu Oloisi Lasi (Rosita Leeflang, ’34, 2019)
Staat de ‘Kaseko Jazz’ op het punt verloren te gaan of kunnen we nieuw leven blazen in deze typisch Surinaamse muziek?

Je Kan Toch Lezen (Ananta Khemradj, ’48, 2019)
Ananta vraagt zich af waarom ze zo weinig weet over de roerige jaren ’80 in Suriname. Is het belangrijk om die geschiedenis te kennen? Of helpt het de Surinaamse samenleving juist verder om het er maar niet over te hebben, en vooruit te kijken?